Fundacja Dzieciom Pomagaj - logoCentrum Edukacyjno-Rehabilitacyjne Tęcza - logo
Artykuł mgr Katarzyny Nowak- oligofrenopedagog

Aranżacja i organizacja przestrzeni osób z niepełnosprawnością intelektualną jest bardzo ważnym elementem, który może zarówno wspierać jak i zaburzać rozwój osób niepełnosprawnych. Z tego powodu poniżej przedstawimy kilka zasad:
1. Przede wszystkim bezpiecznie
Zapewnienie bezpiecznego poruszania się w przestrzeni zarówno domowej, szkolnej jak i ogólnie ujmując publicznej jest kluczowe. Wiele osób z niepełnosprawnością intelektualną nie rozumie zagrożenia dlatego należy zwrócić uwagę na to aby przedmioty potencjalnie niebezpieczne znalazły się poza ich zasięgiem. Meble nie powinny mieć ostrych krawędzi ani kantów, o które można zaczepić ubraniem lub się skaleczyć.
2. Mniej znaczy więcej
Ograniczenie ilości bodźców w pokoju osoby z niepełnosprawnością intelektualną może znacznie polepszyć jej koncentrację uwagi. Ważny jest dobór odpowiedniego oświetlenia a także zabawek, które będą wspierać rozwój a nie rozpraszać. Czynnikami rozpraszającymi mogą być kolorowe elementy w pokoju, rażący kolor ścian czy obrazki znajdujące się na nich. Warto tutaj bacznie obserwować reakcje osób z NI na wprowadzanie nowych elementów do przestrzeni osoby niepełnosprawnej.
3. Dostosowanie przestrzeni i sprzętów
Aby wspierać samodzielne funkcjonowanie osoby niepełnosprawnej należy przygotować i zaadaptować przestrzeń domową. Daje to szansę wspomóc tę osobę w wykonywaniu prostych czynności dnia codziennego.
W łazience pomocne mogą okazać się dodatkowe uchwyty, maty antypoślizgowe a także dodatkowe siedziska. Warto zwrócić uwagę na wysokość półek, dostępność toalety, umywalki, a także lustra. Istotna jest również przestrzeń i układ łazienki.
Odpowiednio dostosowana przestrzeń kuchenna daje możliwość doskonalenia czynności związanych z przygotowywaniem i spożywaniem posiłków a także dbaniem o czystość. Szeroki wybór akcesoriów pozwala na naukę tych czynności w bezpieczny sposób.

4. Stosownie AAC
W aranżowaniu przestrzeni osoby niepełnosprawnej korzystającej z alternatywnej i wspomagającej komunikacji należy pamiętać o stosowaniu odpowiednich narzędzi komunikacyjnych dostosowanych do danej osoby. Mogą to być plany aktywności, pojedyncze symbole lub całe tablice do szybkiej komunikacji, które w funkcjonalny sposób będą wykorzystywane w sytuacjach dnia codziennego. Osoba niemówiąca powinna mieć stały dostęp do przygotowanych narzędzi aby w pełni porozumiewać się z otoczeniem.
Przede wszystkim należy pamiętać, że każdy z nas jest inny i aranżowanie przestrzeni należy dostosować do potrzeb, możliwości, stopnia i rodzaju niepełnosprawności danej osoby.
Zdjęcia pokazują w jaki sposób została zaaranżowana przestrzeń w naszej placówce aby wspierać rozwój i samodzielność naszych podopiecznych.

Aktualności

czwartek 12 maja 2022CER Tęcza
W naszym Ośrodku co tydzień odbywają się zajęcia z hipoterapii. 🐴🐴 Jest to jedna z wielu metod rehab... Więcej »