Fundacja Dzieciom Pomagaj - logoCentrum Edukacyjno-Rehabilitacyjne Tęcza - logo
Artykuł oligofrenopedagog, mgr Anny Grabskiej


Terapia ręki u dzieci z autyzmem🌈🤩

Nasze ręce to doskonałe narzędzia wyspecjalizowane w wielu zadaniach, tych dnia codziennego jak i czynności wymagających niezwykłej precyzji. Są naszym oknem na świat, umożliwiają nam jego poznawanie i odczuwanie. Sprawne ręce pozwalają nam na rozwijanie wielu umiejętności, wyrażają nasze emocje, wreszcie umożliwiając nam samodzielne funkcjonowanie. Terapeuta ręki powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu anatomii i fizjologii kończyny górnej, psychologii rozwojowej oraz pedagogiki specjalnej. Niezbędna jest również wiedza z zakresu integracji sensorycznej.

Terapia ręki to nie tylko ćwiczenia dłoni i palców ale przede wszystkim ćwiczenia całego ciała, obejmujące:

· stymulację proprioceptywno-dotykową,

· usprawnianie somatognozji oraz orientacji przestrzennej,

· stymulacje dużych ruchów, poprawę stabilizacji centralnej,

· ćwiczenia w obrębie obręczy barkowej, stawu ramiennego, stawu łokciowego oraz ćwiczenia rozwijające sprawność nadgarstka oraz dłoni i palców,

· rozwijanie zdolności do izolowania ruchów barków, łokci, nadgarstków,

· naukę prawidłowej postawy,

· poprawę reakcji równoważnych,

· naukę przenoszenia ciężaru ciała,

· usprawnianie koordynacji obustronnej ciała z przekraczaniem linii środka,

· integrację odruchów,

· integrację sensoryczną, w tym odwrażliwianie dłoni,

· rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,

· stymulację integracji bilateralnej,

· rozwijanie czynności samoobsługowych,

· korekcję nieprawidłowego chwytu,

· rozwijanie percepcji wzrokowej oraz poprawę płynności ruchów gałek ocznych,



Układając ćwiczenia umożliwiające realizacje postawionych celów pamiętajmy, aby przygotowywane zadania były możliwie jak najbardziej atrakcyjne dla dziecka. Każde ćwiczenie może stanowić jakąś opowieść, nieść w sobie szczyptę humoru. Im więcej pozytywnych emocji wyzwolimy w dziecku, tym jego mózg „chętniej” przyswoi nowe umiejętności

Propozycje ćwiczeń :



· zabawy ze spinaczami do bielizny- przepinanie spinaczy na polecenie nauczyciela- przypnij czerwony spinacz do prawej nogawki. Odpinanie spinaczy przypiętych do ubrań dzieci i wrzucanie ich do pudełek znajdujących się za nimi

· ćwiczenia z wykorzystaniem kolorowych tasiemek lub pasków bibuły- kreślenie dużych i małych kółek - nad głową, przed sobą,

· nakręcanie bączków,

· przesypywanie ryżu, kaszy z miski do miski, wybranie z ziarenek kolorowych piłeczek, guzików, kamyczków z użyciem łyżki,

· zamalowywanie dużej powierzchni - nauczyciel rozwiesza na ścianach arkusze szarego papieru, zadaniem dzieci jest zamalowanie dużej powierzchni, której granice wcześniej zaznaczył nauczyciel, dzieci malują dużymi pędzlami lub wałeczkami malarskimi. Istotne, by ruchu były duże, wykonywane od góry do dołu i od lewej do prawej.

· odkręcanie słoików, otwieranie pojemników,

· zabawy z pianką do golenia- dzieci na folii rozłożonej przed nimi rozmazują piankę do golenia, naśladują ruchy nauczyciela na przykład rysują falę, koła, sprężynki całą dłonią- raz prawą, raz lewą ręka.

· wyciąganie z ziarenek guzików, kamyczków za pomocą palców,

· wydzieranie pasków papieru,

· zwijanie pasków papieru w kulki, które można wykorzystać do prac plastycznych

· zabawy w piasku kinetycznym,

· malowanie farbami za pomocą palców,

· nakręcanie małych bączków,

· zabawy z piance do golenia lub piasku- rysowanie wzorów, które prezentuje nauczyciel,

· wyciągnie, przenoszenie elementów za pomocą różnych szczypców, pęsetek

· rozcieranie plasteliny, inne zabawy z plasteliną, modeliną,

Aktualności

środa 13 października 2021CER Tęcza
Kochani dzień drugi Jesiennej Zielonej Szkoły😊🤗❤️kolejne atrakcje, piękny Kraków oraz wiele emocji i... Więcej »