Fundacja Dzieciom Pomagaj - logoCentrum Edukacyjno-Rehabilitacyjne Tęcza - logo
Pedagodzy dla rodziców

Jak wspomagać procesy integracji sensorycznej (SI) w warunkach domowych- propozycje aktywności.
Opracowała-Justyna Rusinek, terapeuta SI, pedagog specjalny

Termin integracja sensoryczna określa prawidłową organizację wrażeń sensorycznych (bodźców) napływających przez receptory. Oznacza to, że mózg, otrzymując informacje ze wszystkich zmysłów dokonuje ich rozpoznania, segregowania i interpretacji oraz integruje je z wcześniejszymi doświadczeniami. Na tej podstawie mózg tworzy odpowiednią do sytuacji reakcję nazywaną adaptacyjną (adekwatne i efektywne reagowanie na wymogi otoczenia).

Osoby z niepełnosprawnością intelektualną oraz ruchową z reguły mają problemy z odbiorem, rejestracją, przetwarzaniem i modulacją bodźców zmysłowych głównie w obrębie układów bazowych (propriocepcja, przedsionek, dotyk). Brakuje im tego typu bodźców, gdyż nie są w stanie ich sobie samodzielnie zapewnić. Terapia SI pozwala wzbogacić i urozmaicić bodźce docierające do dziecka ze środowiska.

Chciałabym zaproponować dziś kilka ćwiczeń, jakie wykorzystujemy w pracy w Ośrodku, a które możecie wykonywać w domu, gdyż nie wymagają specjalistycznego sprzętu. Dodatkowo poniżej kilka propozycji aktywności, które urozmaicą wspólnie spędzony czas z dzieckiem:

• Kręcenie się w siadzie, na brzuchu i na plecach na kocyku na śliskiej podłodze
• ciągnięcie dziecka na kocu w różnym tempie (pamiętajcie o zamianie ról!)
• leżenie na plecach przy ścianie, dziecko toczy piłkę stopą po ścianiedo góry i w dół
• zabawa "zgadnij, gdzie Cię dotykam"- zawiązujemy dziecku apaszką oczy i dotykamy dłonią różnych części ciała. Prosimy, by dziecko wskazało, gdzie zostało dotknięte (gdy ćwiczenie jest za łatwe: dotykamy dziecko palcem wskazującym, a nie całą dłonią)
• zasypanie w misce z kaszą/ ryżem przedmiotów preferowanych przez dziecko (auta, plastikowe zabawki) i wyszukiwanie ich przez dziecko- wyciąganie ręką, łyżką lub szczypcami, które każdy ma w kuchni
• naleśnik- zabawa dostarcza głębokiego nacisku. Ponieważ jest to aktywność relaksująca i wyciszająca warto ją wykorzystać na chwilę przed lub zaraz po intensywniejszych zajęciach. Rozłóżcie na podłodze koc lub śpiwór. Niech dziecko położy się na nim na brzuchu, blisko krawędzi. Głowa dziecka powinna wystawać poza materiał. Możecie: toczyć piłkę po ciele dziecka, pocierać ramiona, nogi i plecy dziecka ściereczką, gąbką, kucnąć przy dziecku i delikatnie, ale ciasno owinąć je w śpiwór/ koc (połóż jedną rękę na jego ramieniu, drugą na biodrze- kołysz je w ten sposób chwilę).
• Pudło świetlne. Do pudełka wkładamy lampki choinkowe i zamykamy pudełko. Na pokrywie umieszczamy różnorodne przedmioty: bibułę, soczewicę, piasek. Zabawa stymuluje zmysł wzroku, a także małą motoryke dłoni, gdy pozwolimy dziecku na swobodne kreślenie kształtów w materiale. Pamiętajcie o zaciemnieniu pomieszczenia.
• Butelka pełna skarbów. Razem z dzieckiem wsypujemy (używamy rąk, szczypcy, łyżki) różnorodne materiały do butelki- może to być kasza, ryż, makaron, guziki. Dolewamy wodę i odrobinę oleju oraz wsypujemy łyżkę brokatu. Efekt? Przekonajcie się sami!
• Zabawa z folią bombelkową. Prócz oczywistych doznać, których dostarcza folia bąbelkowa (czy znajdzie się osoba, która nie lubi przebijać folii?:)) polecam wykorzystać folię do... malowania. Owijamy ręce dziecka folią, a następnie pozwalamy na moczenie rąk w farbie oraz odbijaniu wzorów na dużym arkuszu papieru.

Bardzo polecam też kanał Fundacji Okno na youtube (https://www.youtube.com/channel/UCZLg5R8At91N8Q4q7wL-IOg/featured), na którym terapeutka i instruktor SI pokazuje, jak wspomagać interację sensoryczną w warunkach domowych.

Zapraszamy do dzielenia się Waszymi pomysłami na polisensoryczną stymulację w warunkach domowych.

Aktualności

środa 15 września 2021CER Tęcza
Cudowny czas, wspaniałe towarzystwo 😃 Grupa niebieska i różowa łapie ostatnie promienie letniego sł... Więcej »