Fundacja Dzieciom Pomagaj - logoCentrum Edukacyjno-Rehabilitacyjne Tęcza - logo
„Pedagodzy ORW CER TĘCZA dla rodziców”
Artykuł opracowany przez oligofrenopedagoga, Olgę Sobocką-Łagoń.

Stymulacja wielozmysłowa to nic innego jak stymulacja naszych zmysłów , celowe dostarczanie bodźców w celu wywołania wrażeń . Zaburzenia w funkcjonowaniu analizatorów zakłócają, a często uniemożliwiają osobom z NI nabywanie nowych doświadczeń i umiejętności.
Rolą metody stymulacji polisensorycznej jest usprawnianie wszystkich zmysłów: dotyku, węchu, smaku, wzroku, słuchu, – czyli tworzenie globalnego, wielozmysłowego obrazu danego pojęcia. Dla osoby z niepełnosprawnością intelektualną oraz innymi zaburzeniami proces uczenia się i nabywania wszelkich umiejętności jest niezwykle utrudniony.
Dlatego stymulacja wielozmysłowa, pomagająca im w odbiorze wrażeń zmysłowych z otaczającego ich świata oraz z ich ciała.

Przykładowe ćwiczenia i materiały wykorzystywane w stymulacji wielozmysłowej :

• zmysłu dotyku: masowanie całego ciała dłońmi, pocieranie dłoni (innych części ciała) przedmiotami o różnorodnej fakturze, wielkości, twardości i kształcie ( gąbek, pędzli, piłeczek, szczotek, myjek ), przesypywanie materiałów sypkich np. piasku, ziaren zbóż, zabawy w wodzie, manipulowanie tworzywami przekształcalnymi: ziemią, masą solną, plasteliną, ciastoliną, gliną, pianą , kiślem i innymi masami .

• zmysłu węchu: wąchanie artykułów spożywczych, podawanie do wąchania buteleczek z zawartością substancji zapachowych z jednoczesnym nazywaniem zapachów (mięta, perfumy itp.). Rozpoznawanie zapachu oliwki przed masażem, mydła przed myciemi innych zapachów np. kosmetyków;

• zmysłu smaku: smakowanie potraw, rozpoznawanie pokarmów na podstawie smaku, różnicowanie smaku słodkiego, kwaśnego, słonego, gorzkiego;

• narządu wzroku: dostarczanie bodźców wielobarwnych, wodzenie wzrokiem za zabawką świetlną, przedmiotem o intensywnym kolorze (np. czerwony, różowy) przesuwanym w polu widzenia dziecka, wodzenie wzrokiem za światłem latarki, obserwacja kolorowych świateł o różnym natężeniu;

• narządu słuchu: słuchanie szelestów, szumów, dźwięków wydawanych przez ludzi, zwierzęta, przedmioty, rozróżnianie ich, lokalizowanie źródła dźwięku, słuchanie dźwięków instrumentów muzycznych.

Polecam zabawy sensoryczne :
https://dziecisawazne.pl/15-zabaw-sensorycznych-dla-maluszkow/

Aktualności

środa 15 września 2021CER Tęcza
Cudowny czas, wspaniałe towarzystwo 😃 Grupa niebieska i różowa łapie ostatnie promienie letniego sł... Więcej »