Fundacja Dzieciom Pomagaj - logoCentrum Edukacyjno-Rehabilitacyjne Tęcza - logo
PORADY DLA RODZICÓW DZIECI I MŁODZIEŻY Z ZABURZENIAMI
ZE SPEKTRUM AUTYZMU W SYTUACJI PANDEMII

Opracowała mgr Małgorzata Zduńczyk-psycholog

Od ponad miesiąca większość z nas przebywa na terenie domów. Dla wielu z nas aktualna rzeczywistość jest sytuacją z różnych względów trudną. Trudną pod względem emocjonalnym, gdyż każda nowa sytuacja dla człowieka, a szczególnie sytuacja związana z jego zdrowiem i życiem może wiązać się z nadmiernym stresem i lękiem o siebie i swoich najbliższych. Dodatkowo ciągłe przebywanie na ograniczonej przestrzeni może prowadzić do zwiększenia napięcia emocjonalnego i powodować wzrost sytuacji konfliktowych w rodzinach. Nie sprzyjające dla nas jest również ograniczenie kontaktów społecznych. Człowiek jest istotą społeczną, dlatego też dla większości z nas kontakt z drugą osobą ma duże pozytywne znaczenie.
Tym bardziej dla dzieci i młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu zaistniała sytuacja jest dla nich wyjątkowo trudna. Dotychczasowy poukładany, schematyczny świat nagle legł w gruzach. Dzieci pozostając w domu są w dobrze znanej przestrzeni, w ciągłym kontakcie z rodzicami i rodzeństwem mogą się czuć bezpiecznie, jednak zostały pozbawione wcześniejszego rytmu dnia i zajęć terapeutycznych. Pozbawione są również dotychczasowych kontaktów społecznych. Jak im pomóc przystosować się do zmiany? Jak przeorganizować czas żeby dzieci nauczyły się funkcjonowania w innym schemacie?
1. Rozmawiaj z dzieckiem o pandemii w sposób prosty i przystępny dla niego. Ważne żeby rozmawiać z dzieckiem, gdyż brak informacji może powodować stres, frustrację i nasilenie zachowań niepożądanych. Osoby ze spektrum autyzmu odczuwają nasze emocje i przeżywają je jeszcze bardziej, gdyż nie rozumieją tego co się dzieje wokół nich. Pamiętaj najważniejsze żebyś Ty zachował spokój. Zadbaj o komfort sensoryczny dziecka, to z pewnością pomoże mu przetrwać trudny czas. Rozmawiaj z dzieckiem o emocjach, pytaj jak się czuje, zapewnij przestrzeń do rozładowania nagromadzonego napięcia. Prowadź analizę zachowania, żeby zaobserwować w jakich sytuacjach nasilają się zachowania trudne, to z pewnością lepiej pozwoli Ci pomóc dziecku.
2. W rozmowach skup się bardziej na tym co należy robić w obecnej sytuacji, mów do dziecka jasno i konkretnie bez zbędnych informacji i potoku słów: należy często myć ręce, chodź z dzieckiem do łazienki i ćwicz dokładne mycie rąk, możesz to zrobić w formie zabawy (patrz jak ja myję – teraz Ty myjesz, a teraz myjemy razem), wprowadzamy umiejętność naśladowania po rodzicu, możemy też użyć piktogramów mycie rąk krok po kroku.
Osoby ze spektrum autyzmu mogą nie rozumieć czym jest epidemia, wirusy, dlatego musimy w sposób konkretny mówić o sytuacji. Informujemy dziecko, że nie wolno nam się zbliżać do innych osób, ćwiczymy z dzieckiem jak zachować bezpieczną odległość, możemy używać do tego celu ilustracji. Z uwagi na zaburzenia sensoryczne i częstą nadwrażliwość w obrębie ustno- twarzowym osoby z autyzmem nie mają obowiązku noszenia maseczek. Jednakże wówczas, gdy jest to możliwe wskazane jest nauczenie dziecka zakładania rękawiczek gumowych oraz maseczek. Należy próbować wprowadzać takie czynności wykorzystując ilustracje i filmy, na których występują osoby w rękawiczkach i maseczkach na twarzy, mówimy: zrób tak i najpierw zakładamy maseczkę sobie, a następnie zakłada je dziecko. Osoby, które potrafią szyć mogą samodzielnie przygotować dla dziecka maseczkę w ulubionym przez nie kolorze i fakturze.
3. Opracuj z dzieckiem plan dnia, jeśli już pracuje z planem to go zmodyfikuj na potrzeby zaistniałej sytuacji. To z pewnością uporządkuje Twojemu dziecku przestrzeń i wprowadzi schemat działania. Powinno wstawać zawsze o tej samej godzinie i wykonywać te same czynności. Jednocześnie należy dziecku wytłumaczyć, że mimo, iż nie chodzi teraz do szkoły to nie jest to czas wolny i będzie się uczyło nadal tylko w domu. Wskazane jest wydzielenie w domu miejsca dla dziecka, w którym może spokojnie pracować. Wprowadź timer lub minutnik, który będzie dziecku wyznaczał czas nauki oraz przerwy. Wprowadź wzmocnienia, aby dziecko miało motywację do pracy. Zaplanuj czas wolny wykorzystując do tego różne aktywności (plastyczną, ruchową, konstrukcyjną). Wprowadź ograniczenia czasowe dotyczące korzystania z TV, komputera i internetu oraz selektywnie dobieraj programy. Pamiętaj żeby dziecko mogło wykonywać czynności dla niego bardzo atrakcyjne, możesz je wykorzystać jako wzmocnienia.
4. Zadbaj o siebie i swoją higienę psychiczną. Rozmawiaj z bliskimi, rodziną, przyjaciółmi. Dzięki rozmowie można obniżyć napięcie emocjonalne oraz uzyskać dodatkowe wsparcie psychiczne. Rozmawiaj z bliskimi poprzez komunikatory skeypa lub whatsAppa dzięki czemu Ty i Twoje dziecko możesz też widzieć swoich bliskich. Masz prawo odczuwać niepokój i lęk oraz inne emocje. Pamiętaj, że nie ma złych emocji. Są tylko nieumiejętne sposoby radzenia sobie podczas tych emocji. Jeżeli masz możliwość zajmij się czymś, co sprawia Ci przyjemność i daje satysfakcję. Szukaj możliwości relaksu i wysypiaj się. Jeśli zadbasz o swój stan psychiczny lepiej pomożesz dziecku.
5. Tu możecie Państwo szukać inspiracji do organizacji czasu wolnego oraz nauki z dzieckiem, a także pomysłów na zabawę:
https://przedszkole2.koscian.pl/Zabawy_ruchowe_dla_dzieci_-_propozycje.html
https://dziecisawazne.pl/15-zabaw-sensorycznych-dla-maluszkow/
https://dziecisawazne.pl/40-pomyslow-na-zabawe-z-dzieckiem/?fbclid=IwAR19QyjEtoslHdNJw5xDt97I7cdQn0ASBKhdsb8JTX9IcRGl4scDgGnB8vM
https /://mojedziecikreatywnie.pl/2017/11/zabawy-dla-dzieci-w-domu
https://pokl.frse.org.pl/img/pokl/Mfile/file/415/hiszpania.pdf
https://naszelementarz.men.gov.pl/pliki/kl1/adaptacje/cz1/kl1-cz1-adapt-piktogramy.pdf
www.mojbartek.pl/index.php/do-pobrania

Aktualności

poniedziałek 27 września 2021CER Tęcza
Nawiązywanie relacji i stymulacja wzrokowa czyli praca i zabawa na zajęciach z Michałem 🤩 Więcej »