Fundacja Dzieciom Pomagaj - logoCentrum Edukacyjno-Rehabilitacyjne Tęcza - logo
Praktyczne zastosowanie taśm Thera Band
Obecnie w dziedzinie rehabilitacji ruchowej można spotkać wiele różnorodnych pomocy, które
powodują, że praca z pacjentem jest bardziej atrakcyjna i efektywna. Jednym z takich
wspomagaczy są taśmy Thera Band. Zostały opracowane w 1978 roku w Stanach Zjednoczonych.
Wykonane są z bardzo wytrzymałej gumy lateksowej. Każdy z ośmiu kolorów taśmy ma inną siłę
rozciągliwości. Dzięki takiemu rozwiązaniu można indywidualnie dobrać poziom oporu do danego
ćwiczenia i możliwości pacjenta. Podstawową zasadą jest dobranie takiego oporu, aby ćwiczący
mógł bez trudu wykonać 15 powtórzeń jednego ćwiczenia. Taśmy mają siłę minimalnie od 0,5 kg
do maksymalnie 18,2 kg (dla przykładu zielona taśma rozciągnięta w 50% będzie miała siłę oporu
1,5 kg). Najczęściej stosowanymi kolorami są czerwony, zielony i niebieski. Kobiety najczęściej
wybierają taśmę czerwoną, a mężczyźni zieloną i niebieską. Dla osób starszych polecana jest taśma
żółta, a dla sportowców wyczynowych taśma srebrna i złota. Alternatywą taśm są obręcze, również
wykonane z gumy lateksowej. Dodatkowo, aby trening był bardziej atrakcyjny można zastosować
akcesoria takie jak: uchwyty paskowe, uchwyty drzwiowe, uchwyty plastikowe, uchwyty sportowe
oraz manżety na rzep. Taśmy można stosować bezpośrednio na skórę. Dla osób uczulonych na
lateks zostały wyprodukowane hipoalergiczne taśmy bez lateksu. Taśmy są cały czas udoskonalane
i poddawane badaniom naukowym.
Jest wiele zalet tych rozciągliwych gum. Są lekkie i zajmują mało miejsca. Można je stosować
w wodzie. Nadają się do stosowania zarówno u pacjentów pediatrycznych jak i geriatrycznych.
Podczas ćwiczeń taśma powinna być lekko napięta i pewnie trzymana przez pacjenta. Każdy
ruch należy wykonywać symetrycznie na obie strony ciała. Najkorzystniej owinąć taśmę wokół
dłoni i przytrzymać kciukiem. Podstawą dobrze wykonywanych ćwiczeń jest przyjęcie
odpowiedniej pozycji wyjściowej i unikanie szarpania taśmy. Ruchy należy wykonywać powoli
i w stałym tempie. Zawsze ćwiczymy do granicy bólu.
A jaki jest cel stosowania omawianych taśm? Między innymi jest to poprawienie wytrzymałości
i elastyczności mięśni, a także siły mięśniowej, korekcja postawy ciała (przykładowo w popularnej
metodzie FITS), zapobieganie zanikom mięśniowym u pacjentów leżących lub po kontuzjach,
poprawienie zakresu ruchu w stawach, poprawa reakcji równoważnych, lepsza stabilizacja ciała
oraz redukcja wagi ciała.
Na poniższych zdjęciach przedstawiono przykładowe ćwiczenia jakie można stosować
podczas zajęć rehabilitacji ruchowej.​
1. Ćwiczenie wzmacniające siłę mięśni kończyn górnych.
2. Ćwiczenie wzmacniające siłę mięśni odwodzących kończyny dolnej.
3. Ćwiczenie wzmacniające siłę mięśni brzucha.
4. Ćwiczenie rozciągające mięśnie piersiowe
5. Ćwiczenie rozciągające mięśnie przykręgosłupowe.
6. Ćwiczenie wzmacniające pracę mięśni pośladkowych.
7. Ćwiczenia budowania prawidłowej postawy ciała- wzmacniające mięśnie obręczy barkowej.

Aktualności

wtorek 20 września 2022CER Tęcza
Wszystkich chętnych serdecznie zapraszamy 👇👇👇 Więcej »