Fundacja Dzieciom Pomagaj - logoCentrum Edukacyjno-Rehabilitacyjne Tęcza - logo
Z przyjemnością powracamy do cyklu artykułów naszych wspaniałych nauczycieli i specjalistów. Zachęcamy do zapoznania się z materiałem przygotowanym przez oligofrenopedagoga, mgr Elżbietę Kempską.



Ćwiczenia rozwijające schemat własnego ciała u dzieci z głęboką niepełnosprawnością intelektualną



Orientacja w schemacie własnego ciała to zdolność do wyczuwania, nazywania
i wskazywania części ciała oraz do rozróżniania strony lewej i prawej. Każdy z nas odczuwa potrzebę poznania i kontrolowania własnego ciała. W momencie gdy nie możemy tego osiągnąć, stajemy się napięci, niespokojni. Osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną, często z dodatkowymi sprzężeniami, których rozwój psychomotoryczny jest bardzo ograniczony, nie doświadczają większości doznań ruchowych. Dzieci leżące, większość czasu spędzające w łóżku na plecach, nie mają rozwiniętej świadomości posiadania klatki piersiowej, brzucha czy nawet twarzy. W ten sposób ich postrzeganie samych siebie
i kontrola własnego ciała stają się bardzo ograniczone.

Jest kilka metod opracowanych z myślą o rozwijaniu świadomości posiadania ciała
u osób z dużymi ograniczeniami w sferze intelektualnej i psychomotorycznej.

Hinduski masaż Shantali stymuluje rozwój motoryczny dziecka, a przez to wpływa na jego rozwój poznawczy, szczególnie w zakresie mowy, myślenia i pamięci. Poprawia on „swobodę ruchów, wpływa na samopoczucie naszego ucznia, zapewnia mu relaks oraz rozluźnia mięśnie i stawy. Zarówno we wczesnym okresie życia dziecka, jak i w późniejszych, zważywszy, że mówimy tu o dzieciach z głęboką niepełnosprawnością intelektualną, a często i ruchową – jest wyjątkowo korzystny, wspomaga koordynację mięśni
i zwiększa ich elastyczność, powodując wzrost możliwości poznawczych naszego ucznia. Masaż stymuluje układ krążenia i układ odpornościowy, wspomaga pracę serca, oddychanie”

Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne jest doskonałą metodą dostarczającą dzieciom wielu doznań fizycznych. Wykorzystuje ona ruch jako narzędzie wspomagające i korygujące rozwój psychofizyczny dziecka. Zaletą tych ćwiczeń jest to, iż wykonujemy je na kocu lub materacu, co daje naszym dzieciom poczucie bezpieczeństwa.

Marianne i Christophera Knill: Programy Aktywności: Świadomość ciała, Kontakt i Komunikacja. W swoich Programach Aktywności autorzy skojarzyli ruch i dotyk ze specjalnie skomponowaną muzyką. Wykonując przy muzyce określone ćwiczenia (z pomocą nauczyciela), dziecko uczy się odczuwania własnego ciała i otwiera się na doznania dotykowe z otoczenia. Muzyka zwiększa i stymuluje uwagę dziecka, kieruje nią i motywuje do określonej aktywności.



Przykładowe materiały do wykonywania ćwiczeń w domu:

https://www.youtube.com/watch?v=ti0UFLl4LiY

https://www.youtube.com/watch?v=KGEhBDkZgEU

https://www.youtube.com/watch?v=1JyuwOhCBN0

https://www.youtube.com/watch?v=YeQ3S_LDD0A

https://www.youtube.com/watch?v=1tZErhbtve0

https://www.youtube.com/watch?v=1jK5dTePyAY

Aktualności

środa 13 października 2021CER Tęcza
Kochani dzień drugi Jesiennej Zielonej Szkoły😊🤗❤️kolejne atrakcje, piękny Kraków oraz wiele emocji i... Więcej »