Fundacja Dzieciom Pomagaj - logoCentrum Edukacyjno-Rehabilitacyjne Tęcza - logo
Zachęcamy do zapoznania się z artykułem pt. "Pobudzanie aktywności dzieci poprzez kontakt z żywiołami".
↘️↘️↘️↘️↘️↘️↘️↘️

Żywioły: ziemia, ogień, powietrze i woda są najsilniejszymi elementami, które stymulują rozwój dzieci, ożywiają ich zmysły i pobudzają aktywność. 🔥🌊💨 Kontakt z żywiołami sprawdza się zarówno w pracy z dziećmi w normie rozwojowej, jak i z dziećmi o specjalnych i specyficznych potrzebach edukacyjnych. Żywioły wyzwalają duże zainteresowanie i silne emocje, niezależnie od stanu psycho-fizycznego dziecka i maja tą zaletę, że można je wykorzystywać podczas zajęć indywidualnych, jak i grupowych.
Najbardziej rozluźniająco i stymulująco działa woda. 🌊 Ułatwia ona samorzutną aktywność, umożliwia obserwowanie efektów swoich ruchów, daje dziecku poczucie bycia sprawcą, ponadto pobudza aktywność ruchową i lokalizacyjną. Ważne jest również, że daje miłe i delikatne wrażenia dotykowe i słuchowe; szumi i pluska, woda nas dotyka, opływa. Może być ciepła, zimna, w stanie pary i skupienia.
Wykorzystanie wody do pobudzania aktywności dzieci niepełnosprawnych odbywa się m.in. poprzez:
✔️zanurzanie dłoni i nóg dziecka w misce z wodą
✔️przelewanie do różnych pojemników i naczyń
✔️spryskiwanie i polewanie dzieci wodą
✔️przelewanie wody z rączki do rączki
✔️ dotykanie twarzy dziecka jego mokrymi rączkami
✔️chlapanie
✔️masowanie stóp dziecka w ciepłej wodzie przy użyciu masażera do hydromasażu
✔️w zaciemnionym pomieszczeniu dziecko może się bawić w misce z wodą, którą podświetlamy kolorową latarką
✔️demonstrowanie pary i lodu, np. dotykanie lodem różnych części ciała dziecka, wodzenie palcem po zaparowanej szybie
✔️barwienie śniegu farbkami, zamrażanie małych zabawek później rozmrażanie za pomocą ciepłej wody lub strumienia ciepłego powietrza.

Powietrze jest żywiołem najczęściej przez nas doświadczanym. 💨 Silny wiatr dostarcza naszemu ciału niezwykłych wrażeń, przenika przez ubrania i specyficznie nas dotyka, bawimy się powietrzem stając pod wiatr i stawiając mu opór.
Na zajęciach indywidualnych, pracując z dziećmi, które z racji niepełnosprawności mają ograniczony kontakt z wiatrem najczęściej używamy:
✔️suszarki do włosów z regulowanym strumieniem i temperaturą powietrza,
✔️pompki do pompowania balonów
✔️można odmuchiwać odkryte części ciała, włosy, twarz, obserwujemy, jak części ubrania unoszą się od wiatru.
✔️sztucznie wytworzony pęd powietrza porusza wiatraczki, balony, dzwoneczki rurkowe, gasi świece.
✔️powietrze wdmuchiwane przez słomkę do szklanki z wodą daje ciekawe efekty wizualno- dźwiękowe
✔️można puszczać latawce balony
✔️można otulać wiatrem nogi, ręce, twarz, włosy dziecka małym wiatraczkiem na prąd.
Dzieci pragną czuć powietrze, wyciągają ręce w stronę strumienia powietrza, często w geście ochrony przed nim i nieruchomieją, gdy odwracam strumień powietrza, poszukują go zwracając się w stronę, z której mogą się go spodziewać.

Ogień dostarcza wielu wrażeń: grzeje, mieni się ciepłymi barwami, świeci, migocze i mruga, a, trzaska, huczy, specyficznie pachnie, piecze pokarm. 🔥 Moc ognia to przeganianie lęków ciemności, złych zwierząt, ogień, jego blask i ciepło- to parasol ochronny. Płomień ognia zmusza dzieci do zatrzymania się i bezruchu. Nawet najbardziej pobudzeni podopieczni mogą znieruchomieć na jego widok.
Dzieci instynktownie boją się ognia, więc zawsze podczas kontaktu z tym żywiołem należy stworzyć odpowiednią aurę, aby zapewnić dzieciom poczucie bezpieczeństwa.
Aby zapoznać z żywiołem ognia można wykonać następujące czynności:
✔️zapalić świeczkę i pokazywać dziecku ogień z bliska i z oddalenia
✔️powoli i stopniowo przybliżać dłoń dziecka do ognia, aby zademonstrować rosnącą temperaturę
✔️ogrzać łyżeczkę w ogniu i dotykać nią rączki i twarzy dziecka (łyżeczka nie może być za gorąca!)
✔️dmuchać w płomień świeczki

Ziemia ma w sobie niezwykłą moc. 🟫Często nie doceniamy bezpośredniego kontaktu z ziemią, a wystarczy przysiąść na trawie, zagrzebać stopy w ciepłym piasku, zanurzyć dłonie w błocie i ulepić z niego kule, by poczuć się beztrosko i radośnie. Wiele dzieci niesprawnych ruchowo ma rzadką okazję do bezpośredniego kontaktu z ziemią. Wyjdźmy z dzieckiem na trawę, połóżmy się razem z nim, posypmy dziecko piaskiem, obłóżmy np. jesiennymi liśćmi, leśnym igliwiem. Niech dziecko odbiera ziemię wszystkimi zmysłami, czuje jej zapach, temperaturę, wilgotność, widzi kolor, niech odczuwa jej ciężar, gdy częściowo zakopiemy stopy, lub dłonie w piasku.
Przybliżenie dzieciom cech żywiołu ziemi polega m.in. na:
✔️dotykaniu, rozgniataniu ziemi, wąchaniu jej,
✔️chowaniu rączki dziecka w ziemi i zachęcaniu do samodzielnego wyciągnięcia jej przez dziecko
✔️przesypywanie ziemi z rączki do rączki
✔️dotykaniu ziemi gołymi stopami
✔️ kopaniu, usypywaniu, zasypywaniu, budowaniu
✔️ można wypełnić ziemią worki foliowe, miski, korytka, sitka, dzieci mogą wyjmować z ziemi kamyki, szklane kulki, koraliki, maleńkie zabawki, mogą jeździć samochodzikami, pakować przesypywać ziemię do plastikowych pudełek, zalewać wodą.

Artykuł przygotowała Oligofrenopedagog mgr Elżbieta Kempska.

Aktualności

czwartek 12 maja 2022CER Tęcza
W naszym Ośrodku co tydzień odbywają się zajęcia z hipoterapii. 🐴🐴 Jest to jedna z wielu metod rehab... Więcej »