POLE WSPÓLNEJ UWAGI.
Większość ludzi posiada ważną umiejętność: umiejętność dzielenia uwagi. Oznacza to, że mogą zwracać uwagę na daną rzecz, wiedząc, że druga osoba również o niej myśli. Możliwość dzielenia się uwagą z inną osobą pozwala na wykonywanie innych bardzo ważnych czynności, takich jak prowadzenie rozmowy lub wspólna praca nad układaniem puzzli czy budowaniem z klocków. Może również pomóc dzieciom w nauce języka. Gdy rodzice nazywają obiekt, dzieci są bardziej skłonne do zrozumienia i nauczenia się pojęcia, jeśli zwracają uwagę na ten sam obiekt co rodzic. Naukowcy nazywają czynność dzielenia uwagi „wspólną uwagą” i uważają ją za integralną część rozwoju społecznego i językowego. Uważają również, że jest opóźniona lub nieobecna u dzieci autystycznych i że może to powodować różnego rodzaju opóźnienia społeczne i językowe.
Jak sprawdzić czy dziecko dzieli z nami pole wspólnej uwagi:
- sprawdź czy dziecko obserwuje twoją twarz, czy reaguje i zwraca uwagę na twoją mimikę (np. czy odwzajemnia uśmiech)
- sprawdź czy dziecko przywołuje twoją uwagę poprzez wskazywanie palcem (np. pokazuje ci lecący na niebie samolot)
- sprawdź czy dziecko cię naśladuje (np. czy macha do ciebie rączką w odpowiedzi na twoje machanie)
- sprawdź czy reaguje na twój głos np. kiedy wołasz go po imieniu
- sprawdź czy bardziej interesują go ludzie czy przedmioty np. zabawki
W jaki sposób budować wspólne pole uwagi?
-oglądaj wspólnie z dzieckiem książeczki i palcem pokazuj obiekty na ilustracjach, sprawdzaj czy dziecko patrzy na to samo co ty, poproś je żeby wskazało jakiś przedmiot na ilustracji, komentuj ilustracje
- bawcie się w zabawy typu „zrób to co ja” , taką zabawą jest np. „Ojciec Wirgiliusz”, możesz też poprostu prosić dziecko żeby zrobiło to co ty np. podskoczyło, pomachało, klasnęło w dłonie itp
- układajcie razem klocki budujcie np. wieżę, układacie klocki naprzemiennie raz ty, raz dziecko
- dawaj dziecku dwie możliwości do wyboru np. kiedy dajesz mu przekąskę trzymaj w jednej ręce banana w drugiej jabłko, poczekaj aż dziecko wskaże ci palcem na którą rzecz ma ochotę
- spacerujcie razem, pokazuj dziecku ciekawe rzeczy lub takie które mogą go zainteresować wskazuj je palcem, nawiązuj kontakt wzrokowy
- przygotowujcie wspólnie posiłki, poproś dziecko żeby robiło to co ty np. rozbiło jajko, nasypało mąkę do miski, położyło plasterek sera na kanapce itp.
Opracowała:
Katarzyna Kościelak
Więcej na temat pola wspólnej uwagi znajdą Państwo tutaj :
https://autyzmwszkole.com/2015/05/18/autyzm-wspolna-uwaga/
http://www.poradnikautystyczny.pl/post/zabawy
Źródło zdjęcia: http://autilius.pl/blog/wspolna-uwaga-podstawa-rozwoju-spolecznego/
polecamy również publikacje:
· Sally J. Rogers , Geraldine Dawson , Laurie A. Vismara, Metoda Wczesnego Startu dla dziecka z autyzmem (ESDM)
· Julia Moore Zabawy dla dzieci z autyzmem