W naszej placówce dokładamy wszelkich starań aby niwelować bariery, które są stawiane przed osobami niepełnosprawnymi. Jedną z takich barier są problemy w komunikacji. Aby je zminimalizować stosujemy różne metody alternatywnej i wspomagającej komunikacji (AAC).
„Komunikacja wspomagająca – wszelkie środki oraz działania wykorzystywane podczas porozumiewania się w celu wspomagania (uzupełniania lub usprawniania) naturalnej mowy lub/i pisma. W przeciwieństwie do komunikacji alternatywnej jest procesem wspomagania, nie zastępowania naturalnej mowy. (…)
Komunikacja alternatywna – sposoby porozumiewania się inne niż przy użyciu naturalnej mowy lub/i pisma; jest substytutem naturalnej mowy”
AAC dobieramy indywidualnie do potrzeb i możliwości naszych wychowanków. Najczęściej stosujemy następujące systemy AAC.
(Każdy system wspierany jest narzędziem w postaci książki komunikacyjnej):
System komunikacji PECS –Wprowadzając PECS zaczynamy od nauczenia danej osoby podawania ikony (symbolu graficznego) pożądanej rzeczy „partnerowi komunikacyjnemu”, który natychmiast uznaje tę inicjację jako prośbę. System w kolejnych fazach zmierza w kierunku nauki rozróżniania obrazków oraz docelowo do budowania pełnych zdań. Osoby, które potrafią budować zdania uczone są odpowiadania na pytania oraz komentowania.
Program Rozwoju Komunikacji Makaton – jest systemem AAC, który wykorzystuje dwa rodzaje znaków: znak manualny (gest) i/lub znak graficzny (symbol).
Wybór formy gestu lub symbolu zależy od indywidualnych potrzeb i umiejętności osoby korzystającej z metody. Dzieci i dorośli oraz rodzice i terapeuci mają pełną możliwość wyboru najbardziej adekwatnego i odpowiedniego dla siebie i sytuacji sposobu nauki. Gesty i symbole nie są alternatywami wzajemnie wykluczającymi się, mogą być stosowane łącznie lub rozdzielnie lub też mogą być łączone z innymi systemami AAC.
Wyżej wymienione systemy wspomagane są:
· Gestami Makaton
· Symbolami graficznymi:
- PCS
- Makaton
- Pics for PECS
- zdjęcia rzeczywiste
· Symbolami przestrzenno-dotykowymi
Podczas wprowadzania AAC niezwykle ważna jest semantyzacja otoczenia czyli oznaczanie przedmiotów i miejsc istotnych dla wychowanka symbolami graficznymi.
AAC w naszym ośrodku wspierane jest narzędziami wysokiej technologii: tablet, GoTalk, QuickTalker, BicMac, Mówik, o których niedługo pojawi się kolejny artykuł.
Źródła:
Podręczny słownik terminów AAC, Grycman M.,Kaczmarek B.B.
https://www.makaton.pl/
http://www.pecs-poland.com/
Polecamy:
https://www.facebook.com/groups/502523593266181/
https://www.facebook.com/groups/693959720801498/
https://www.facebook.com/AAC-komunikacja-wspomagaj%C4%85ca-Wroc%C5%82aw-1146772265449949/
https://www.facebook.com/bibliotekaaac/
https://www.facebook.com/GADUterapia/