Zapraszamy do lektury listu otwartego skierowanego do premiera Mateusza Morawieckiego,
który zdecydowaliśmy się jako organizacja podpisać.
Obowiązujący od początku roku Polski Ład, jak również przyjęte przez Sejm kolejne zmiany podatkowe,
jeśli wejdą do porządku prawnego w obecnej formie, oznaczają zapaść finansowania organizacji pozarządowych w stopniu,
którego parlamentarzyści nie są zapewne świadomi.
Wbrew oczekiwaniom, zaproponowany system rekompensaty dla organizacji pożytku publicznego (wyrównania strat z 1%)
stanowi krok zmierzający do likwidacji demokratycznego charakteru mechanizmu 1%,
przy czym najmocniej uderza w najbardziej potrzebujących – najuboższe środowiska,
najuboższych podopiecznych organizacji pozarządowych, odbierając im często cały przychód z jednego procenta.
Jako jedna z organizacji świadoma ogromnego znaczenia naszej działalności dla dziesiątek tysięcy osób i rodzin w Polsce,
zwracamy się do Pana Premiera z prośbą o ponowne rozważenie proponowanych zmian w prawie dotyczących rekompensaty
z tytułu ubytku 1% podatku dla OPP w roku 2023 i w latach kolejnych. I zapraszamy do lektury listu otwartego skierowanego
do premiera Mateusza Morawieckiego, który zdecydowaliśmy się jako organizacja podpisać.
👇👇👇👇👇👇🌲🌳🌲🌳🐎
specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Każdy rodzic, a szczególnie rodzic dziecka z problemami rozwojowymi, szuka
skutecznych form terapii poprawiających i optymalizujących funkcjonowanie jego dziecka.
To trudny dylemat jakie zajęcia wybrać, które są najskuteczniejsze i jak często z nich
korzystać. Niestety nie zawsze duża ilość terapii jest najwłaściwszym sposobem by
maksymalnie usprawnić rozwój dziecka.
Wspierając rozwój dziecka, zwłaszcza rozwój nieprawidłowy, należy pamiętać. że
mózg przeciążony nadmiarem zajęć i obowiązków nie będzie dobrze pracował. Efektem
przetrenowania systemu nerwowego jest zmęczenie, niechęć do działania, senność czy nawet
regres (utrata nabytych umiejętności). W życiu każdego dziecka powinien być odpowiedni
czas na odpoczynek i zabawę. Dziecko, którego rozwój wymaga z różnych powodów,
specjalistycznego wsparcia także powinno móc się bawić i relaksować. W zabawie nabywa
się różnych umiejętności: motorycznych (np. ruchy rąk, koordynacja, równowaga),
społecznych (np. wymiana doświadczeń z innymi, kontakty z rówieśnikami), poznawczych
(np. myślenie), komunikacyjnych (mówienie, proszenie, wyrażanie swoich potrzeb). Wiele
obszarów rozwoju można usprawniać także w warunkach naturalnych (domowych), np. przez
prawidłowo zorganizowaną i ukierunkowaną zabawę oraz systematycznie wykonywane
czynności codziennych . Proste codzienne czynności mają duże znaczenie dla rozwoju i
relacji.
Większość dzieci przebywa w przedszkolach, szkołach czy specjalistycznych
placówkach wiele godzin dziennie, nierzadko z ograniczoną możliwością odpoczynku.
Powoduje to występowanie fizycznego i psychicznego przeciążenia organizmu wzmagając
przejawy nadpobudliwości, agresji, osłabiania dobrego samopoczucie, nie sprzyja właściwej
aktywności.
Tymczasem odpoczynek jest nam potrzebny ponieważ bez niego nie jesteśmy w stanie
funkcjonować, a nawet jeśli to bardzo krótko. Odpoczynek jest potrzebny ponieważ: chroni
przed przemęczeniem i wyczerpaniem, pozwala na efektywne działanie, pomaga radzić sobie
ze stresem, pozwala odzyskać równowagę, pozwala na kreatywność, daje szansę na
budowanie i dbanie o relacje oraz zmniejsza ryzyko występowania frustracji.
Odpoczynek i relaksacja powinna zajmować stałe miejsce w higienie psychicznej,
szczególnie u dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, które szybciej się męczą.
Stosowanie technik relaksacyjnych pomaga uspokoić i wyciszyć, wpływa na koncentrację
uwagi, pomaga pokonać stres.
Techniki relaksacyjne są to specjalne ćwiczenia które umożliwiają odprężenie organizmu,
radzenie sobie ze złością, strachem, bólem, poczuciem straty, a przy okazji uspakajają
oddech, obniżają ciśnienie, zmniejszają napięcie mięśni i - jak twierdzą psychologowie –
pomagają one w harmonijnym rozwoju każdego dziecka. Narzędzia lub działania
relaksacyjne obejmują ćwiczenia oddechowe, rysowanie, czytanie, taniec a przede wszystkim
szeroko rozumianą muzykoterapię. Interesujące techniki relaksacyjne w formie ćwiczeń
medytacyjnych przedstawiła Eline Snel w swojej książce „Uważność i spokój żabki”.
Warto wspomnieć, że dla niektórych osób (np. ze spektrum autyzmu - ASD)
skuteczną metodą odprężenia jest samotność. Osoby te wycofują się do cichego, oddalonego
od ludzi azylu, by skutecznie podreperować swoje emocje. Takie azyle muszą znajdować się
w domu (np. w sypialni dziecka) i w szkole (wydzielone miejsce w sali terapeutycznej).
Pamiętajmy krótki odpoczynek poświęcony relaksacji pozwala uspokoić myśli i odsunąć
strach.
Mgr Anna Jangas
Bibliografia:
Dobińska G., & Cieślikowska-Ryczko A., Między twórczością, edukacją a wychowaniem. Miejsce
relaksacji w praktyce pedagogicznej. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 7(2), 237-
251, 2019
Siek S., Treningi relaksacyjne , ATK, Warszawa, 1990
Zieliński P., Relaksacja w teorii i praktyce pedagogicznej , Wydawnictwo im. Stanisława
Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza, Częstochowa, 2011
www.relaksacja.pl
🥰🤩
Projekt współfinansowany ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
We wtorek wybraliśmy się na wycieczkę do miasta Alanya. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od podziwiania panoramy Alanyi, następnie udaliśmy się do winiarni, gdzie uczestniczyliśmy w degustacji lokalnych win. 🍷🍸🍹 Odwiedziliśmy również przepiękną jaskinię Damlatas i wjechaliśmy kolejką 250 m n.p.m. na wzgórze, na którym znajduje się zamek Kalesi 🏰 Nie mogliśmy też przegapić okazji, by poopalać się i popływać na Plaży Kleopatry 🏊🤽♀️🏖 Na koniec zjedliśmy obiad w portowej restauracji. 😀
👇👇👇👇👇👇☀️🌈
Jesteśmy po pierwszych sesjach delfinoterapii. 🐬 Dzięki indywidualnym ćwiczeniom dobranym przez terapeutę delfin bawi się i śpiewa. Szczególne znaczenie mają wysyłane ultradźwięki, które przenikając do organizmu mają za zadanie stymulować układ neurologiczny i hormonalny. Za podstawowe korzyści wynikające z tej formy rehabilitacji uważane są:
✔️rozwój kompetencji społecznych i językowych wynikających z bezpośredniej interakcji z wysoko uspołecznionymi zwierzętami;
✔️rozwój aparatu mięśniowo-szkieletowego oraz właściwych nawyków ruchowych w wyniku aktywności fizycznej w wodzie (elementy aquaterapii);
✔️relaksacja, odprężenie, podnoszące efektywność wszelkich form fizjo- i fizykoterapii;
✔️zwiększona synteza endorfin, czyli hormonów odpowiedzialnych za nastrój i tzw. napęd życiowy.
Podczas tej formy terapii dostaliśmy solidny zastrzyk endorfin 😁🤩🐬 Sami zobaczcie
👇👇👇👇👇👇👇