Fundacja Dzieciom Pomagaj - logoCentrum Edukacyjno-Rehabilitacyjne Tęcza - logo
OSOBA NIEPEŁNOSPRAWNA W KUCHNI👩‍🍳🧑‍🍳

Zajęcia kulinarne i nauka gotowania to częsta forma terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną ucząca pracy w grupie, nawiązywania i podtrzymywania relacji, koncentracji, odpowiedzialności i niezależności. Uczestnicy terapii przez gotowanie szybko widzą efekt swojej pracy, którym mogą się pochwalić i podzielić, a to daje satysfakcję. Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną, jak również ze spektrum autyzmu, rozwijają swój talent do gotowania w trakcie różnego rodzaju zajęć kulinarnych. Podczas edukacji tej grupy uczniów należy koncentrować główne działania na czterech ściśle ze sobą powiązanych strefach wspomagania rozwoju, tj.: pobudzaniu zmysłów, integracji zmysłowo-ruchowej, wypracowaniu somatognozji oraz wypracowaniu gotowości do poznawania otaczającej rzeczywistości.👩‍🍳🧑‍🍳

Czynności wykonywane podczas zajęć kulinarnych bardzo dobrze scalają wszystkie wyżej wymienione strefy. Ponadto uczą naszych wychowanków nie tylko tak ważnej samoobsługi, ale chyba jeszcze ważniejszej samodzielności w zaspokajaniu podstawowych potrzeb życiowych. Uczestnictwo w takich zajęciach pozytywnie wpływa na samopoczucie, dostarcza wiary we własne możliwości. Wspólne gotowanie oznacza współpracę i komunikację. Zajęcia kulinarne to nieograniczone możliwości nauki i doskonalenia posługiwania się sztućcami, jedzenia łyżeczką i łyżką, używania widelca do jedzenia, używania noża stołowego do krojenia pokarmu i nabierania go na widelec w czasie jedzenia, krojenia produktów, warzyw i owoców, smarowania pieczywa, obierania warzyw i owoców – miękkich i twardych. Podczas zajęć kulinarnych uczniowie uczą się, samodzielnie przygotowywać posiłki z wykorzystaniem prostych przepisów, estetycznie smarować bułki, chleb, tosty masłem, dżemem, robić kolorowe kanapki, smażyć na patelni jajecznicę, naleśniki, placki ziemniaczane, gotować zupy, przygotowywać drugie dania, robić ciasta i desery z przepisu, przygotowywać dania z gotowych półproduktów.🥮🍞🥪🍴🍽

Zajęcia kulinarne to także nauka nakrywania do stołu, doskonalenia prawidłowego podawania posiłków, utrwalanie zasad zachowania się przy stole, rozwijanie szeroko pojętego poczucia estetyki. W czasie zajęć kulinarnych starsi uczniowie nabywają umiejętności, takich jak: planowanie wydatków, sporządzanie wniosków zakupowych i ich realizowanie, przestrzeganie zasad zdrowego żywienia, z określaniem wartości odżywczych poszczególnych artykułów spożywczych, dekorowanie stołów i estetycznego podawania potraw, przestrzeganie ogólnych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. Aktywne uczestnictwo we wspólnym gotowaniu zarówno w domu, jak również podczas zajęć, czy warsztatów kulinarnych, stanowi drogę do samodzielności i niezależności – nie tylko dla dzieci z dysfunkcjami, ale również dla dzieci zdrowych. Warto zatem w procesie edukacyjno-wychowawczym pamiętać o mocy, którą daje samodzielność. Nawet jeżeli jej źródło wypływa z pospolitego gotowania.

Artykuł przygotowała mgr Agnieszka Łuczak

------------------------------------------------
Bibliografia:
1. „Aktywni zawodowo” – Zajęcia kulinarne – Joanna Hryń, Krystyna Rapiej, Dorota Majcher –
2. https://projektanciedukacji.pl/projekt-archiwum?id=9731
3. „Kulinarne przysmaki – co lubią przedszkolaki?” Program edukacji kulinarnej dla przedszkolaków mgr Agnieszka Lewandowska mgr Daria Zima mgr Małgorzata Szewczun

Aktualności

poniedziałek 22 kwietnia 2024CER Tęcza
🌍🌱 Dzień Ziemi - święto naszej planety! 🌍🌱 Dziś wychowankowie z grupy żółtej postanowili poznać nas... Więcej »