Fundacja Dzieciom Pomagaj - logoCentrum Edukacyjno-Rehabilitacyjne Tęcza - logo

POLE WSPÓLNEJ UWAGI.

Większość ludzi posiada ważną umiejętność: umiejętność dzielenia uwagi. Oznacza to, że mogą zwracać uwagę na daną  rzecz, wiedząc, że druga osoba również o niej myśli. Możliwość dzielenia się uwagą z inną osobą pozwala na wykonywanie  innych bardzo ważnych czynności, takich jak prowadzenie rozmowy lub wspólna praca nad układaniem puzzli czy budowaniem z klocków. Może również pomóc dzieciom w nauce języka. Gdy rodzice nazywają obiekt, dzieci są bardziej skłonne do zrozumienia i nauczenia się pojęcia, jeśli zwracają uwagę na ten sam obiekt co rodzic. Naukowcy nazywają czynność dzielenia uwagi „wspólną uwagą” i uważają ją za integralną część rozwoju społecznego i językowego. Uważają również, że jest opóźniona lub nieobecna u dzieci autystycznych i że może to powodować różnego rodzaju opóźnienia społeczne i językowe.

  Jak sprawdzić czy dziecko dzieli z nami pole wspólnej uwagi:

- sprawdź czy dziecko obserwuje twoją twarz, czy reaguje i zwraca uwagę na twoją mimikę (np. czy odwzajemnia uśmiech)

- sprawdź czy dziecko przywołuje twoją uwagę poprzez wskazywanie palcem (np. pokazuje ci lecący na niebie samolot)

- sprawdź czy dziecko cię naśladuje (np. czy macha do ciebie rączką w odpowiedzi na twoje machanie)

- sprawdź czy reaguje na twój głos np. kiedy wołasz go po imieniu

- sprawdź czy bardziej interesują go ludzie czy przedmioty np. zabawki

 W jaki sposób budować wspólne pole uwagi?

-oglądaj  wspólnie z dzieckiem książeczki i palcem pokazuj obiekty na ilustracjach, sprawdzaj czy dziecko patrzy na to samo co ty, poproś je żeby wskazało jakiś przedmiot na ilustracji, komentuj ilustracje

- bawcie się w zabawy typu „zrób to co ja” , taką zabawą jest np. „Ojciec Wirgiliusz”, możesz też poprostu prosić dziecko żeby zrobiło to co ty np. podskoczyło, pomachało, klasnęło w dłonie itp

- układajcie razem klocki budujcie np. wieżę, układacie klocki naprzemiennie raz ty, raz dziecko

- dawaj dziecku dwie możliwości do wyboru np. kiedy dajesz mu przekąskę trzymaj w jednej ręce banana w drugiej jabłko, poczekaj aż dziecko wskaże ci palcem na którą rzecz ma ochotę

- spacerujcie razem, pokazuj dziecku ciekawe rzeczy lub takie które mogą go zainteresować wskazuj je palcem, nawiązuj kontakt wzrokowy

- przygotowujcie wspólnie posiłki, poproś dziecko żeby robiło to co ty np. rozbiło jajko, nasypało mąkę do miski, położyło plasterek sera na kanapce itp.

Opracowała:

Katarzyna Kościelak

 Więcej na temat pola wspólnej uwagi znajdą Państwo tutaj :

https://autyzmwszkole.com/2015/05/18/autyzm-wspolna-uwaga/

http://www.poradnikautystyczny.pl/post/zabawy

Źródło zdjęcia:  http://autilius.pl/blog/wspolna-uwaga-podstawa-rozwoju-spolecznego/

 

polecamy również publikacje:

·         Sally J. Rogers , Geraldine Dawson , Laurie A. Vismara,  Metoda Wczesnego Startu dla dziecka z autyzmem (ESDM)

·         Julia Moore Zabawy dla dzieci z autyzmem

 

 

 

Aktualności

poniedziałek 10 czerwiec 2019CER Tęcza
8 CZERWCA po raz kolejny Dyrekcja Ośrodka Rewalidacyjno Wychowaczego-CER TĘCZA razem z Fundacją Dzie... Więcej »