Fundacja Dzieciom Pomagaj - logoCentrum Edukacyjno-Rehabilitacyjne Tęcza - logo
👐✨ ODKRYWAMY MAGIĘ TERAPII RĘKI! ✨👐

Zachęcamy do lektury artykułu, który opracowała mgr Katarzyna Wolarz👇

Ręce człowieka są narzędziem niezwykłym, o szerokiej specjalizacji. Służą one do wykonywania czynności wymagających dużej siły jak i ruchów precyzyjnych, skomplikowanych. Dzięki ich sprawności podnosimy, pchamy, czyścimy, odkurzamy, ubieramy się, szyjemy, piszemy, nawlekamy, zapinamy zamki. Zatem im wyższa sprawność rąk tym wyższy stopień funkcjonowania człowieka. Dlatego też tak ważnym jest usprawnianie umiejętności rozpoczynania ruchu, jego koordynacji oraz płynnego kończenia działania. 🤝🙌

Terapia ręki służy usprawnianiu działania kończyny górnej poprzez ćwiczenia gimnastyczne całego ciała, które prowadzą do stabilizacji centrum ciała, a w konsekwencji do swobodnej pracy kończyn.

Głównymi celami w terapii ręki są te związane z funkcjami, które ręce pełnią w życiu człowieka. Zawierają się w trzech obszarach:

✅samoobsługi,
✅zabawy i nauki,
✅komunikacji,
✅interakcji społecznych.

Wyróżnia się pięć głównych obszarów / etapów w pracy metodą terapii ręki:

✅ćwiczenia mięśni brzucha i grzbietu,
✅ćwiczenia rozruchowe w obszarze obręczy barkowej,
✅ćwiczenia manualne łokcia i nadgarstka,
✅ćwiczenia manipulacyjne śródręcza i palców,
✅relaksację – rozciąganie.

Zatem terapia ręki, często mająca doprowadzić dziecko do zdobycia umiejętności sprawnego kolorowania, pisania, wypełniania zadań szkolnych wiedzie nie przez pracę stolikową i siedzącą a poprzez wprawianie w ruch całego ciała.

Proces planowany jest przez specjalistów na podstawie przeprowadzonej diagnozy. Jednakże każdy rodzic może wspomagać prawidłowe funkcjonowanie rąk swojego dziecka poprzez działania w warunkach domowych. ✊

Warto zastąpić wspólne wypełnianie zadań stolikowych następującymi aktywnościami: samodzielne lub wspomagane w coraz mniejszym stopniu: ubieranie i rozbieranie się, jedzenie i picie; zabawę funkcjonalną: potrząsanie przedmiotami, wypuszczanie ich z ręki, przekładane z dłoni do dłoni, szuranie nimi, przesuwanie, wkładanie do otworu; wykonywanie czynności domowych, np.: zmywanie, czyszczenie wanny, zlewu, ścieranie kurzu, zamiatanie; spryskiwanie powierzchni detergentem w sprayu, wycieranie stołu, zabawa spinaczami do bielizny, zabawa gniotkami, zabawy szczypcami, pęsetami, silikonowymi rękawiczkami do gorących naczyń, rozdzielanie ciasta na kawałki, solenie potraw, nakręcanie kuchennych timerów lub małych zabawek, zwijanie włóczki. 👍

Podsumowując: dla sprawności grafomotorycznej dłoni należy angażować dziecko w działania wymagające ruchów całego ciała. Pamiętajmy, że ruch wiedzie także do pobudzania w mózgu ośrodka mowy, co dodatnio wpłynie na rozwój umiejętności komunikacyjnych naszych małych podopiecznych. 😀🫶

#TerapiaRęki #SiłaWoli #ZdolnościManualne

Aktualności

poniedziałek 22 kwietnia 2024CER Tęcza
🌍🌱 Dzień Ziemi - święto naszej planety! 🌍🌱 Dziś wychowankowie z grupy żółtej postanowili poznać nas... Więcej »