Rola czytania uczestniczącego w rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym
Czytanie uczestniczące jest sposobem spędzania z dzieckiem (użytkownikiem AAC) czasu w sposób sprzyjający jego rozwojowi. „Czytanie uczestniczące (...) jest formą wspólnego czytania przez dorosłego i dziecko (użytkownika AAC), podczas którego dziecko nie tylko słucha i patrzy na tekst, ale także jest aktywne w możliwy dla siebie sposób. Podczas tej aktywności dziecko ma swobodę uczestniczenia w procesie czytania, co stymuluje jego myślenie, naukę języka, nowego słownictwa oraz ułatwia rozumienie i zapamiętywanie
czytanego tekstu” (przyp. „Terapia specjalna” https://terapiaspecjalna.pl/artykul/dzieci-maja-glos-zajecia-z-czytania-uczestniczacego).
Podczas czytania uczestniczącego bardzo ważną rolę pełni elastyczność partnera komunikacyjnego. Powinien on być uważny na wszelkie sygnały pochodzące od drugiej osoby. Terapeuta/rodzic/opiekun powinien obserwować na co aktualnie dana osoba patrzy, co ją interesuje w tekście, reagować na sygnały inicjujące rozmowę. Czytanie uczestniczące wspiera dziecko w przygotowaniu do nauki czytania i pisania w przyszłości. W czasie czytania uczestniczącego dziecko uczy się zadawać pytania, odpowiadać na nie oraz komentować wydarzenia. Korzyścią płynącą z czytania uczestniczącego jest lepsze rozumienie języka, poszerzanie słownictwa, doskonalenie korzystania z własnego narzędzia komunikacyjnego. Do czytania uczestniczącego dziecko nie musi umieć ani czytać ani nawet rozpoznawać pojedynczych liter, ponieważ jest to technika wczesnej nauki czytania, ale może być stosowana w każdym wieku. Książka do czytania uczestniczącego nie powinna zawierać zbędnych obrazków/zdjęć/grafik. W materiale powinien znajdować się przede wszystkim tekst oraz symbole dostosowane do danego dziecka.
W naszej placówce wykorzystujemy zróżnicowane formy książek do czytania uczestniczącego: od własnoręcznie skonstruowanych książeczek, poprzez gotowe książki kończąc na prezentacjach multimedialnych.
Oligofrenopedagog mgr Katarzyna Nowak
Źródło: „Czytanie uczestniczące jako sposób rozwijania kompetencji komunikacyjnych
użytkowników AAC w: „Terapia specjalna dzieci i dorosłych” kwiecień-maj2023 str. 54
Czytanie uczestniczące jest sposobem spędzania z dzieckiem (użytkownikiem AAC) czasu w sposób sprzyjający jego rozwojowi. „Czytanie uczestniczące (...) jest formą wspólnego czytania przez dorosłego i dziecko (użytkownika AAC), podczas którego dziecko nie tylko słucha i patrzy na tekst, ale także jest aktywne w możliwy dla siebie sposób. Podczas tej aktywności dziecko ma swobodę uczestniczenia w procesie czytania, co stymuluje jego myślenie, naukę języka, nowego słownictwa oraz ułatwia rozumienie i zapamiętywanie
czytanego tekstu” (przyp. „Terapia specjalna” https://terapiaspecjalna.pl/artykul/dzieci-maja-glos-zajecia-z-czytania-uczestniczacego).
Podczas czytania uczestniczącego bardzo ważną rolę pełni elastyczność partnera komunikacyjnego. Powinien on być uważny na wszelkie sygnały pochodzące od drugiej osoby. Terapeuta/rodzic/opiekun powinien obserwować na co aktualnie dana osoba patrzy, co ją interesuje w tekście, reagować na sygnały inicjujące rozmowę. Czytanie uczestniczące wspiera dziecko w przygotowaniu do nauki czytania i pisania w przyszłości. W czasie czytania uczestniczącego dziecko uczy się zadawać pytania, odpowiadać na nie oraz komentować wydarzenia. Korzyścią płynącą z czytania uczestniczącego jest lepsze rozumienie języka, poszerzanie słownictwa, doskonalenie korzystania z własnego narzędzia komunikacyjnego. Do czytania uczestniczącego dziecko nie musi umieć ani czytać ani nawet rozpoznawać pojedynczych liter, ponieważ jest to technika wczesnej nauki czytania, ale może być stosowana w każdym wieku. Książka do czytania uczestniczącego nie powinna zawierać zbędnych obrazków/zdjęć/grafik. W materiale powinien znajdować się przede wszystkim tekst oraz symbole dostosowane do danego dziecka.
W naszej placówce wykorzystujemy zróżnicowane formy książek do czytania uczestniczącego: od własnoręcznie skonstruowanych książeczek, poprzez gotowe książki kończąc na prezentacjach multimedialnych.
Oligofrenopedagog mgr Katarzyna Nowak
Źródło: „Czytanie uczestniczące jako sposób rozwijania kompetencji komunikacyjnych
użytkowników AAC w: „Terapia specjalna dzieci i dorosłych” kwiecień-maj2023 str. 54